| ‘Meerderheid Vlamingen wil voldoende parkeerplaats in de stad’. - Of hoe we ook de stilstaande wagen als volwaardig onderdeel van het mobiliteitsvraagstuk moeten gaan zien.
Meer lezen
Onlangs berichtte o.a. VRT NWS over een politiek idee om de parkeerdruk in Berchem te verlichten door een deel van onze parking gratis te maken voor bewoners. Dat voorstel bevestigt wat wij bij Q-Park vaker merken: dat mensen niet altijd op de hoogte zijn van de economische realiteit van zulke ‘off-street’-parkeerfaciliteiten. Daarom nemen we de gelegenheid graag te baat om die kennis te verhogen.
Als Q-Park bouwen en beheren we dergelijke parkings als private partij. Maar in vele steden, en zeker in Antwerpen, gebeurt dat in nauw overleg met lokale overheden - en idealiter al in een zo vroeg mogelijk stadium van hun mobiliteitsplannen. Bij Q-Park vinden we immers dat je niet enkel de rijdende, maar ook de stilstaande wagen als integraal onderdeel van elk lokaal mobiliteitsvraagstuk hoort te bekijken.
Op mobiliteitsvlak is parkeerdruk een van de belangrijkste issues van stadsbewoners – ook in Berchem. Daar, en op tal van andere plekken zoals in Brussel en Hasselt, heeft Q-Park afspraken met de stad: wie binnen een straal van 500 meter woont van Q-Park Berchem Station parking bijvoorbeeld, kan er vandaag al parkeren aan een sterk verlaagd tarief. Ook op dat gebied vinden Q-Park (biedt voordelige abonnementen) en de stad (komt extra tussen in de overgebleven prijs met een subsidie van €15; totale prijs is €100 per maand voor de bewoner) elkaar. Zo zorgen we er samen voor dat bewoners dichtbij huis kunnen parkeren en verlagen we de overlast van auto’s die rondjes draaien op zoek naar een parkeerplaats. Hoe meer mensen off-streeet parkeren, hoe meer openbare ruimte er bovengronds vrijkomt.
Dat gratis doen is echter niet mogelijk - we hopen dat iedereen, burgers en politici, dat begrijpen. Gratis kan om twee redenen niet.
Kortom, het goed regelen van parkeren is een van dé stedelijke uitdagingen van deze tijd. Om die aan te gaan, heb je naast de overheid ook een gezonde private sector nodig die strategisch en operationeel slim samenwerken – wat in vele steden al gebeurt.